lördag 6 juni 2009

Fullspäckad fredag

Oj, vilken dag det var igår. Jag vaknade redan halv fem. Onödigt tidigt, långt före väckarklockan. Gick upp och läste uppsatser relaterade till web 2.0 inför skrivandet av den sista inlämningsuppgiften.

Klockan 9 satt jag bänkad på Garvaren bio för att lyssna till seminarierna i samband med utdelningen av Göthe Parkanders pris.

Monica Lindstedt (grundare av Hemfrid AB) pratade om framgångsrikt entreprenörskap och ledarskap. Superintressant! Det visade sig att hon varit med och startat tidningen Metro också. Hon hade fyra ledord, eller vad man ska kalla dem:

  • Verka där du kommer bäst till din rätt.
  • Syftet är viktigare än målet.
  • Try to avoid a fragile heart. (låt medvetna värderingar styra dig)
  • Var inte avundsjuk

Mycket inspirerande. På fikat pratade jag med vår samordnare om att Hemfrid nog kunde vara en bra praktikplats. Det höll han med om.

Lars G Nordström (VD och koncernchef på Posten) pratade om fusionen med danska posten och det ekonomiska läget. Låter kanske inte så kul, men det var också intressant. Han pratade bland annat om vikten av förmåga att behärska förändring, inte nödvändigtvis leda den.

Anders Parment (Ekonomie doktor, verksam vid Stockholms universitet) pratade om Generation Y och vilka förändringar 80-talisternas inträde på arbetsmarknaden för med sig.

Efter att pristagaren tillkännagivits och intervjuats bjöds det på god buffé. Tyvärr hade jag bråttom för jag skulle på styrelsemöte kl 14 och programmet hade dragit ut lite på tiden. Som tur var satt de flesta av de andra som skulle på mötet i samma sits eftersom de också varit med på seminarierna.

Något försenat kom styrelsemötet för Föreningen Centrum för Informationslogistik i Ljungby igång. Vi fick lyssna till en intressant genomgång av vilken forskning som finns på det informationslogistiska området. Mot slutet när vi skulle diskutera var jag väldigt trött. Kan också konstatera att jag aldrig slutar förundras över hur somliga personer (företrädesvis män som är 50+) är så förtjusta i sin egen röst att de verkar fysiskt oförmögna att fatta sig kort.

När mötet var slut vid halv fem tog jag en promenad med Ljuvlige och Pictor. Skönt med luft och rörelse efter denna stillasittande dag. Lite konstigt att vi inte ska ses på ett par månader.

Avbokade grillkvällen jag skulle på för jag insåg att jag var för trött. Kom hem strax före kl 18. Somnade vid halv sju...

Vaknade igen vid åtta för jag var hungrig. Fikade lite och såg ett inredningsprogram på webb-tv, sen somnade jag igen och sov till nio i morse.

Idag är det inlämningsuppgiften som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar