tisdag 12 januari 2010

Blandad kompott

Idag skickade vår utbildningskoordinator Jonas ut mail om att vi får ytterligare några dagar på oss att färdigställa CV och personligt brev inför T5-ansökningarna. Det var sagt att de skulle in på fredag, men nu är det senast den 25:e som gäller istället.

I samband med detta kan det kanske passa med lite karriärtips? Snabbläste "De 15 hetaste karriärtipsen i världen" förra veckan. Den kan hämtas på http://www.jobbtips.se/ av Kristian Borglund. Det starkaste intrycket gjorde formuleringen "grundkänslan kärlek – en enligt mig och en växande skara karriärexperter i världen en mycket starkare kraft än rädsla" (Borgström, 2010, s. 28) som fick mig att brista ut i skratt. Mycket komiskt. Då syftar jag inte på att det är ett "en" för mycket utan att karriärcoacherna först nu börjar förstå vad människor vetat i många sekler, t.ex. står det i Bibeln om att kärlek fördriver rädslan (1 Johannesbrevet 4:18). Nu menar jag inte att göra mig lustig över guiden som sådan; jag ska läsa igenom den ordentligt när jag får tid. En smart sak som författaren gjorde var att lotta ut bio-checkar bland dem som före ett visst datum registrerade korrekturfel som de hittat i dokumentet. På så sätt hjälpte 25 personer till och hittade mer än 100 korrekturfel. (Hur många jag hittat/missat i denna bloggpost törs jag inte ens tänka på, men det är fler än vanligt.)

På tal om språk i skrift: jag stör mig oerhört när det står "dem" istället för "de". Vill man skriva lite mer talspråksaktigt är det väl bättre att använda "dom"? Det stör inte alls lika mycket. Tycker jag, får jag väl tillägga. K tycker istället att "dom" är jättefult.

Det är otroligt svårt att förstå att jag så sent som i förrgår befann mig på annan ort. Det känns som jag i det närmaste bott på skolan i flera veckor. Visar hur bedräglig känslan kan vara. Imorgon är det redovisning av affärsplanen. Jag har inte orkat gå igenom det jag ska säga. Får gå upp tidigare och öva istället...

Jag längtar efter att få sova utan att ha ställt väckarklockan på ringning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar