onsdag 8 april 2009

Varför gör jag det här?

Just idag känns det som en mycket relevant fråga. Hemtentan och jag är inte riktigt kompatibla. Jag vill för mycket, vilket resulterar i att det inte blir bra. Alls.

Men anledningen till att jag återfallit i studier för att nu bli informationslogistiker är att jag verkligen vill. Och oftast är det väldigt lätt att komma ihåg.

Det jag har gillat bäst på mina olika jobb har alltid handlat om att hjälpa folk att jobba på ett bra sätt. Att de har de verktyg de behöver och vet hur de ska användas, att det finns vettiga rutiner för återkommande uppgifter, att man har tillgång till den information man behöver när man behöver den, att organisationen ska "äga" så mycket av kunskapen som möjligt för att undvika personberoende, med flera liknande utvecklingsfrågor. Det är bara det att jag inte visste att det var informationslogistik jag höll på med förrän förra året. Och ingen i min omgivning visste det heller.

Uppenbarelsen kom i form av en annons i en tidning på tåget hem från Stockholm. Det var en sån glädje att få ett namn på det där "spretiga" som andra ofta betecknat det jag vill hålla på med. Jag insåg rätt snabbt att bästa sättet att försäkra mig om att faktiskt få arbeta med detta var att utbilda mig. Igen.

När jag visade informationen om utbildningen och vilka jobb den leder till för en karriärcoach jag hade kontakt med blev han också eld och lågor - "Det här är ju DU!".

Mina förväntningar på utbildningen är höga. Hittills har de inte infriats riktigt, men vi är ju bara i mitten av termin två så det finns gott hopp om att helheten ändå ger det jag är ute efter. Jag har i alla fall haft turen att få mitt förstahandsval till partnerföretag - Strålfors.

1 kommentar:

  1. Haha, oj vad jag känner igen mig i stycke tre. Inte så konstigt kanske.. Fint blogg har du gjort iaf :)

    SvaraRadera