fredag 24 april 2009

Ständigt aktuellt?

Det är lite lustigt det där hur något man inte tänkt på på länge plötsligt dyker upp från flera håll.

Under arbetspsykologikursen pratade vi bland annat om The Cocktail Party Phenomenon. Det innebär att man bara "hör" den man pratar med i ett surrigt rum tills någon annan nämner ens namn eller något annat ord med starkt betydelse för en. Då reagerar man. Vi har någon slags bakgrundsbevakning på hela tiden. Jag tror något mosvarande händer när man skummar igenom tidningar etc på nätet.

A hade ju hittat en massa frågor om jämställdhet som han visade på planeringsmötet härom dagen. Idag fick jag syn på en artikelserie i DN som handlade om det. Den har gått några dagar, men jag hade missat den. Det var nog A:s frågor som aktualiserade jämställdhet och fick mig att lägga märke till den.

De hade också länkat till en artikelserie från 2001 som jag kommer ihåg att jag tyckte var intressant. Tror faktiskt jag har kvar artiklarna. Vi hade en del diskussioner om dem på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar