onsdag 29 april 2009

Sverige nu 2009

Idag när jag kom hem hade jag fått ett kort från SIFO. De ville förvarna om att jag hör till de slumpmässigt utvalda som kommer att få besvara den ganska omfattande enkäten Sverige nu 2009.

Undersökningen handlar om "hur Sveriges befolkning har förändrats när det gäller intressen, attityder, aktiviteter, inköp och mediekonsumtion".

Bara för en stund sen när jag pratade med en bästa sortens vän i telefon tog hon upp just hur mycket mitt liv har förändrats de senaste månaderna, för att inte tala om det senaste året eller två eller tre...

Om man då jämför med för ett år sedan vad gäller undersökningsområdena:
  • Aktiviteter och inköp är ju klart påverkade av att jag nu är student igen. Läser andra sorters böcker. Handlar mindre alla kategorier (utom undergruppen kurslitteratur). Spelar mer sällskapsspel.

  • Min mediekonsumtion ser helt annorlunda ut eftersom jag inte har TV eller tidning men istället har dator med bredbandsuppkoppling hemma. Läser nätupplagorna av några dagstidningar och ett antal bloggar varje dag. Emellanåt blir det lite webb-TV.

  • Intressena har inte direkt förändrats men vilka som kommer till uttryck har ju ändrats en del eftersom jag flyttat och bytt umgänge helt. Engagemanget har bytt fokus en del till studierelaterade frågor (men det handlar fortfarande om kvalitet och utveckling).

  • Attityderna, hm...lite svårare att säga om de förändrats. Jobbar i alla fall med att sänka kraven för när jag kan vara nöjd med vad jag presterat.

Jag är glad att jag inte slutat utvecklas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar