måndag 13 april 2009

Drömjobb: bibliotekarie!?

Bibliotekarie är ett sånt jobb som folk brukar dra till med när de ska säga det tråkigaste jobb de kan komma på, men när jag var nio år eller så var bibliotekarie mitt drömjobb.

Det fanns flera skäl till detta. Ett var naturligtvis att läsning har varit ett av mina största nöjen/intressen sedan jag lärde mig det och som bibliotekarie skulle jag naturligtvis har läst ALLA böcker i hela biblioteket. (Lycka!)

En annan stor bidragande faktor var kartotekslådorna. Jag fullkomligt älskade kartotekslådorna. Så otroligt fiffigt att det gick att hitta fram till en bok på flera sätt. Och tänk att få organisera kartotekskorten...

Det jag såg framför mig var att jag som bibliotekarie skulle få hjälpa låntagarna till rätt bok genom att prata lite med dem för att få reda på vad de var intresserade av och så, samt förklara hur finurligt kartoteket fungerade för dem som inte förstod. En drömtillvaro.

Det lustiga är att det påminner väldigt mycket om varför jag nu vill bli informationslogistiker. Det handlar också om människor, möta behov, informationssystem och utveckling (vilket jag tidigare bloggat om här).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar