måndag 2 november 2009

Intressant om könsroller

Jag förnekar inte att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor, men jag tror att mycket av det vi beskriver som typiskt manligt/kvinnligt är socialt konstruerat.

För mindre än en vecka sedan kom jag och en vän in på det här med hur man förhåller sig till barn. Det första folk brukar fråga när ett barn har fötts är om det blev en pojke eller en flicka. Det tror jag beror på att vi behöver veta det för att veta hur vi ska förhålla oss till barnet i fråga, dvs vi gör skillnad på flickor och pojkar.

Därför var det jätteintressant att läsa i SvD om reaktionerna på att ett par föräldrar valt att hålla ett barns kön hemligt för omvärlden. Det är tydligen otroligt provocerande för väldigt många och har väckt reaktioner även utanför Sveriges gränser. Det tycker jag tyder på att vi har en bit kvar innan man blir bemött som individ i första hand och inte som representant för sitt kön/genus.

1 kommentar:

  1. Ett steg på vägen är att det nu blivit tillåtet att lägga till ett flick- eller pojknamn till sitt från födseln givna och att det kunde leda till att alla får både ett flick- och ett pojknamn från början. Underlättande för homos av båda könen. I Spanien heter man José María om man är man, María José om det gäller en kvinna. Vi borde gå in för könsneutrala namn helt enkelt. Några sådana finns redan i bruk, exvis Kim, Kaj m.fl.

    SvaraRadera