onsdag 2 september 2009

SJ-tid

Igår fick jag svar på min anmälan till SJ:s restidsgaranti. De beklagade förseningen, men någon ersättning blir det inte tal om. Det var inte oväntat, men det får mig verkligen att ifrågasätta poängen med att köpa en resplusbiljett. Det enda "mervärdet", så vitt jag förstår, är att man får hela resan på samma biljett i stället för att betala med sitt busskort för sträckan Alvesta-Ljungby (vilket är billigare).

Enligt Resplus-sidan är det så att "Företagen inom Resplus tar gemensamt ansvar för att lösa eventuella problem som uppstår på grund av trafikstörningar och garanterar att du kommer fram till Resplusresans slutmål." Detta så kallade ansvar inkluderade inte ens att tågpersonalen hörde av sig till stationsvärden och meddelade att någon hade vidare anslutning med buss. Intressant också att tidpunkten för när man når slutmålet inte är av någon betydelse... Jag tror de flesta resenärer gör en annan bedömning på den punkten.

Nåväl, det som var riktigt intressant i svaret från SJ var att "Enligt vårt trafiksystem var tåget 17 minuter försenat". [min markering] Om tåget hade hållit tidtabellen skulle jag ha väntat i en halvtimme på min buss. I verkligheten kom vi fram efter bussens avgångstid, men enligt SJ:s trafiksystem hade jag alltså 13 minuter till godo. Naturligtvis har jag nu skickat en fråga till SJ om hur förseningar räknas i deras system.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar