lördag 18 juli 2009

Lite om de första kurserna

På informationslogistikprogrammet läser man två kurser parallellt. De två vi började med var Introduktion till informationslogistik och Affärsengelska. Gemensamt för de här två kurserna var mycket engagerade lärare från Handelshögskolan i Jönköping och att de bjöd på varsin riktigt obehaglig upplevelse. Mer om det en annan gång.

Introduktionskursen är en mycket bred kurs som verkligen introducerar lite av allt det som komma skall, möjligen med undantag för metodikkursen. Tycker man inte att det som tas upp i den här kursen är roligt bör man nog byta program. Jag tycker inte att det är så kul med ren teknik, men Nils som gick igenom hur en dator är uppbyggd gjorde till och med det uthärdligt. Det som blev väldigt tydligt under kursen var att syftet med informationslogistik är verksamhetsnyttan, inte att införa så mycket teknik som möjligt. :)

Kursen omfattar 15hp och sträckte sig alltså över hela terminen. Tyvärr kändes den inte riktigt som en sammanhållen kurs utan logistikdelen var mer fristående än de andra. Visst, vi hade en annan kursbok för det området, men orsaken låg mer i dålig kommunikation mellan lärarna, enligt min uppfattning.

Vi hade ingen tenta utan istället tre duggor (delprov), inlämningsuppgifter och seminarier. I engelskan hade vi heller ingen tenta utan examinerades på inlämningsuppgifter. Det tyckte jag var bra eftersom det blev mer av en "mjukstart" på studierna. Trots detta fick jag prestationsångest; det var länge sedan jag skrev något som skulle betygsättas...

Affärsengelskan (7,5 hp) tog dels upp olika typer av dokument man kan behöva skriva, dels muntlig kommunikation. Även här har vissa saker återkommit i andra kurser, t.ex. kulturella skillnader i kommunikationsstilar. Carol-Ann som är kursansvarig är mycket positiv och uppmuntrande. Något som jag inte gillade var att två av våra sex examinationsuppgifter var grupparbeten. Det tyckte jag var för mycket. Förkunskaperna i engelska var på mycket olika nivå och då blir ett gruppbetyg inte rättvisande.

Jag tyckte att det här var en trevlig men för enkel kurs. Kursplanen är bra, men kursen levde tyvärr inte riktigt upp till den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar