tisdag 21 juli 2009

En förklaring?

Min så kallade karriär har lämnat en del övrigt att önska. Kanske finns förklaringen i den artikel som DN har idag om att studenter som läser vid ett universitet tycks få högre lön än de som läser vid flera. Jag tar nu poäng vid mitt fjärde universitet...

Fundering: Vad händer då när ett universitet byter namn? Växjö ska ju tillsammans med högskolan i Kalmar bli Linnéuniversitetet snart. Hur reagerar arbetsgivare på det?

SACO-rapporten som artikeln bygger på finns här. Jag har bara läst den svenska sammanfattningen och den genererar en del frågor, t.ex. hur konjunkturen inverkar. Jag pluggade längre än jag tänkt mig just för att konjunkturen var dålig och det var ont om jobb.

Så får man väl också komma ihåg att hög lön inte är allt. Intressanta arbetsuppgifter och utveckling på/i jobbet tycker jag är viktigare. Olika personer motiveras helt enkelt av olika saker. Något vi diskuterade på arbetspsykologin och som tidningen Chef tar upp då och då, t.ex. här och här.

Fast det är ju ändå intressant att diskutera det här med lön eftersom många antar att en universitetsutbildning alltid är en god ekonomisk investering. Det stämmer inte. Min tidigare universitetsutbildning är en ren förlustaffär. Det hade varit lönsammare för mig att jobba (även på ett riktigt dåligt betalt jobb) för min lön efter studierna har aldrig varit särskilt hög och genom att pensionssystemet ändrades kommer jag även som pensionär ha det sämre ställt än om jag inte pluggat de där åren. Men som sagt, pengar är inte allt!

1 kommentar: