måndag 22 februari 2010

Nu får det vara nog!

Jag tror knappt det är sant. Måttet är nu så rågat att jag allvarligt överväger om det är värt att gå kvar. På den utbildning jag blev själaglad när jag hittade och som jag hittills lyckats riktigt bra på. Men den helt sanslösa bristen på respekt för studenternas arbetssituation som lärare/schemaläggare gång på gång ger prov på tar knäcken på mig. Jag vet inte om det är det att utbildningen går i Ljungby, så att vi är för "osynliga" för lärarna, som gör det. Kan bara konstatera att situationen är fullständigt oacceptabel.

För att ge några (inte alla) aktuella exempel: kursen Informationssäkerhet och IT-juridik ska klaras av på sju veckor istället för tio. Dagen innan tentan har nu schemalagts från kl 10-20 med en kurs som skulle börja veckan efter, men läsperioden har tidigarelagts en vecka utan besked därom till studenterna. Tentan kanske därför ska flyttas till början av veckan istället. Vi behövde de där dagarna till tentaplugg eftersom vi veckan innan har juridikseminarium , partnerföretagsuppgiftsseminarium och slutredovisning av kursen Informationslogistiska tillämpningar (ett grupparbete och två eller om det är tre individuella rapporter). I ILT-kursen skickar kursansvarig idag morgondagens handledningsschema i docx-format. VARFÖR inte bara klistra in det i mailet så att alla åtminstone kan läsa det när man får så sent besked? Nåväl, genom en vänlig kursares försorg fick jag i all fall schemat i klarttext bara för att upptäcka att läraren lagt handledningarna samtidigt som den gästföreläsning vi har i hans egen kurs imorgon?! Hur fiffigt är det på en skala? Dels blir det en massa spring i föreläsningssalen eftersom vi är ganska många som ska få handledning, dels missar vi som ska ha handledning delar av föreläsningen som vi ska ha till grund för nästa rapport. Dessa exempel härrör från IDAG, tro det eller ej (med undantag för den sena kursstarten då förstås).

Jag har läst på heltid i många år och maken till schemakaos som det blir här har jag aldrig varit med om. Schemaändringar var ytterst ovanliga när jag läste i Uppsala, här är de legio. Jag vet inte vad CIL kan göra för att förbättra situationen, men det är uppenbart att något måste ske på alla lärosäten som är inblandade i utbildningen. Vi studenter lägger mycket engagemang, tid och pengar för att lära oss genom den här utbildningen. Det ges vi inte goda förutsättningar för att göra när det går till så här.

Uppdatering: Ja, ska man skratta eller gråta... Efter att flera av oss mailat ansvarig lärare om morgondagen kom ett mail 21:45 som säger "Jag har tydligen missat att ändra tiden för gästföreläsningen i morgon" och att den hålls 13-16. Detta är samma person som inte förrän fredagen den 12 februari (även då efter förfrågningar från flera av oss studenter) lät oss veta att vi den preliminärmarkerade föreläsningen tisdagen den 16 februari inte skulle bli av. Det "roliga" är att kursen heter Informationslogistiska tillämpningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar