måndag 18 maj 2009

Grupptänkande och dess avarter

Idag sänder P3 ett flera timmar långt specialprogram som de beskriver så här:
"Brunchrapporten special - Om dom andra, sex timmar radio om intolerans, främlingsfientlighet och mobbning, i P3 Sveriges Radio, måndag 18 maj kl 10.02-16.00."

De har också uppmanat bloggare att berätta om när de själva varit del av dessa "andra". Det hade jag tänkt göra idag, jag har en del erfarenhet på området, men jag kom av mig när jag läste följande artikel i DN som verkligen passar in på dagens tema.

Både i Arbetspsykologin och i Projektledningskursen har vi läst om grupptänkande, group think. Det är något alla borde läsa på lite om för att kunna uppmärksamma tendenser åt det hållet.

Uppdaterat: SvD har gjort en intervju med Maciej Zaremba som skrev DN-artikeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar