onsdag 9 december 2009

Ris, ros och belöning

Åh vad jag är ARG! SJ:s bokningssystem är under all kritik. Katastrofalt dåligt. Jag har äntligen bokat resan till Uppland. Ville resa biljettlöst eller med e-biljett som man skriver ut själv, men se det gick inte. Alternativen var att få biljetten via brev (30kr i avgift) eller hämta ut den hos ombud (minst 20kr i avgift). Detta har hänt en gång förut (med resultat att jag struntade i att åka med SJ), men då trodde jag det berodde på att det var två regionala bolag som skulle stå för transporten. Den här gången gällde det en resa med X2000 från Alvesta till Stockholm. Som skulle betalas med Prio-poäng. Kanske var det det som var problemet? Hjälpen var inte till någon hjälp och det var mer än 20 minuters väntetid till SJ:s kundservice på dyrt telefonnummer. Så jag gav upp och måste nu betala serviceavgift. Skickade ett meddelande till medlemsservicen för Prio-medlemmar och hoppas få en vettig förklaring. Även om jag sällan känner mig som någon "prio" i kontakterna med självgoda SJ... Dagens supertaggiga ris går tveklöst till SJ:s bokningssystem. Undrar om man kan fakturera dem för merkostnader som uppstår till följd av brister i deras system?
(Bonus: I slutet av meddelandeformuläret fanns en ruta man var tvungen att kryssa i för att kunna skicka. Länken som hörde till hette "SJ lagrar uppgifter elektroniskt" men när man tryckte på den kom det bara upp en tom ruta. Känns ju fint att man måste godkänna något man inte får läsa...)

Dagens ros går till Marius, vår lärare i verksamhetsutvecklingskursen, som redan idag lämnade tillbaka våra tentor från i måndags. Helt i särklass vad det gäller tentarättningshastighet! Dessutom gick han igenom frågorna och förklarade hur han hade rättat så alla som var där fick klara besked om grunderna för poängen. Kanon! Minnesgoda läsare kommer ihåg att han tidigare fått en eloge för att lämna ut schemat redan vid terminsstarten. När det nu har uppstått vissa krockar på grund av affärsutvecklingen har han varit mycket tillmötesgående med att lösa det på bästa möjliga sätt för studenterna, fast han själv inte har orsakat problemen.

Dagens belöning gick till mig själv för fint tentaresultat. Det finns ingen tid att fira med allt skolarbete ("man måste boka tid för att pissa för att hinna med det", som en av kursarna uttryckte det idag), men det blev lite gott att mumsa på i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar