tisdag 25 augusti 2009

Utspilld kolasås

Jag har lite hemlagad kolasås i frysen. I en mindre lämplig burk, visade det sig nyss. Den har nämligen vält och locket satt inte tillräckligt tätt utan en del av såsen hann rinna ut innan den frös. Suck!

Medan min hjärna började spela upp bilder av hur otroligt tråkigt det kommer att bli att städa en kolakladdig frys kom jag plötsligt att tänka på Gillis Herlitz. Minns inte nu om det var i en kröknika eller i radio/TV, men han tog upp uttrycket "Det är inte hur man har det, utan hur man tar det". Ett talesätt jag inte tycker om. Det andas underförstådd kritik, anser jag. Visst hänger mycket på ens egen inställning, men det här är väldigt avfärdande och används mest för att förneka/förminska andras problem.

Det intressanta var att enligt Gillis (ja, jag använder bara förnamnet fast det gäller en man och inte en kvinna) har uttrycket förvanskats. Första delen lyder egentligen "Det är inte BARA hur man har det" och det är ju verkligen något helt annat. Då förnekar man inte att omständigheterna faktiskt kan ha betydelse. Då är det inte ett kvävande krav att alltid ha så fantastisk attityd oavsett vad som händer. Vänligare och mer inspirerande.

Vad har då detta med utspilld kolasås att göra? Inget alls. Men jag blev på så bra humör att kolakladdet upphörde att vara ett problem. "Det är en världslig sak", som Karlsson på taket skulle sagt. :)

För den som inte känner till Gillis Herlitz kan jag berätta att han är antropolog och etnolog samt en mycket underhållande föredragshållare/skribent bosatt i min gamla hemstad Uppsala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar