torsdag 20 augusti 2009

T5-förberedelse

Idag på eftermiddagen pausade jag ett par timmar från alla ärenden på stan och satte mig på stadsbiblioteket. Jag trivs där. Precis som förra gången jag flyttade från Uppsala saknar jag det när jag bor någon annanstans.

Det jag ägnade mig åt var en bok om jobbsökande. Jag tycker inte alls om att söka jobb. Att få till vettiga ansöningshandlingar är svårt när man bara ska ta med det väsentliga men inte lämna några luckor. Hur går det ihop? Dessutom verkar rekryteringsprocessen ha en helt egen variant av svenska; det känns mest som att man ska stapla floskler på varandra (men det är 'viktigt att man har en personlig ton'). Eftersom jag tycker det är så svårt tänkte jag att jag skulle komma igång med ansökningshandlingarna till T5-praktiken nu, innan det är bråttom.

Just den här boken hade jag inte sett tidigare, fast jag läste en massa böcker i ämnet härom året. Idag fokuserade jag på de två kapitel som kändes mest relevanta - det om CV och det om personlig marknadsföring. Fick faktiskt ett par bra tips, men framför allt inspiration att ta tag i det ordentligt så snart jag kommer tillbaka till Ljungby.

Det jag funderar på nu är om jag kanske borde göra en tematisk/funktionell variant istället för vanlig omvänt kronologisk. Mina kurser har jag grupperat redan tidigare, men jag borde kanske göra något liknande med arbetslivserfarenheter? Tidigare har jag läst att det är bra om man till exempel ska byta bana, vilket jag ju gör på ett sätt. Ett annat skäl är om man har tyngre vägande erfarenheter än tjänstetitlarna antyder och det stämmer på de flesta av mina jobb. Dessutom skulle det antagligen spara in lite plats. Nu har jag beskrivningar av respektive jobb och det blir för kompakt när jag vill få plats på två sidor.

Ansökningarna skickas i februari, tror jag. Tur att det är gott om tid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar