måndag 7 februari 2011

Föråldrade uttryck

Som ett brev på posten - (komma) säkert och oundvikligt*

som tåget - enligt plan**
En period av mitt liv pendlade jag mellan Uppsala och Stockholm och fick då lära mig att när det gäller statistik om punktlighet räknas inte de inställda tågen in (fantastiskt kundfokus Trafikverket/SJ!) Folk brukar inte tro mig när jag berättar det, men så är det. Jag tycker de borde räkna hur många av passagerarna som kommer fram i tid. När jag pendlade var det vanligt att de ställde in tåg i rusningstrafik. Det borde framgå av statistiken hur hårt ett inställt/försenat tåg drabbar resenärerna.



Källor till förklaringarna av de idiomatiska uttrycken:
* NE:s ordbok
** http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_idiomatiska_uttryck#G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar