onsdag 10 mars 2010

Framtidsutsikter

SvD presenterar idag en undersökning från högskoleverket om den framtida arbetsmarknaden för akademiker.

Informationslogistiker finns förstås inte med, så man får försöka göra sin egen tolkning utifrån någorlunda relaterade utbildningar. För systemvetare ser det inte så lysande ut, men läget för biblioteks- och informationsvetare verkar ganska ljust.

Det svåraste, som jag sagt förut, tror jag är att begreppet informationslogistik inte är så känt. Det gör att potentiella arbetsgivare inte vet att de ska fråga efter vår kompetens (för att behovet finns är jag helt övertygad om). En viktig förmåga tror jag då blir att kunna berätta om informationslogistik på ett sätt som tydliggör vad vi kan. Det nya nätverket för informationslogistiker kan bli ett bra forum både för detta och för tips om jobb.

Computer Sweden skrev också nyligen om efterfrågade kompetenser och där finns projektledning med på topp-fem-listan. Det är något som ingår på vår utbildning. Dessutom står det att den som förstår både affärerna och hur tekniken påverkar dem får den mest lyckade karriären. Påminner det månne någon om en viss utbildning? Jag tror vi har framtiden för oss :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar